Hírek

Ismétlő kérdés: Hogyan rendelkezhet adója 1+1 százalékáról?

Magánszemélyként az idén is dönthet úgy, hogy a megfizetett adójának 1%-át felajánlja egy regisztrált civil szervezetnek, további 1%-át pedig valamely technikai számmal rendelkező egyháznak vagy a kiemelt költségvetési előirányzatnak, amely 2018-ban is a Nemzeti Tehetség Program.Az 1+1 %-os felajánlásáról ? függetlenül attól, hogy a 2017-es személyi jövedelemadó-bevallását hogyan nyújtja be ? a bevallással együtt vagy akár attól elkülönülten is rendelkezhet.A rendelkezést 2018. május 22-éig benyújthatja:-a személyi jövedelemadó-bevallás részeként (elektronikus úton (1), vagy postai úton, illetve a NAV ügyfélszolgálatain személyesen),-az e-szja felületen az online kitöltő program segítségével (elektronikus úton, vagy postai úton, illetve a NAV ügyfélszolgálatain személyesen)-a 17EGYSZA jelű nyomtatványon (elektronikus úton, vagy postai úton, vagy a NAV ügyfélszolgálatain személyesen eljárva, lezárt borítékban). A nyomtatvány a NAV honlapjáról letölthető.-a 17EGYSZA jelű nyomtatvány adattartalmával egyező nyilatkozati lapként (postai úton, vagy a személyesen a NAV ügyfélszolgálatain)2018-tól megszűnt a munkáltatói adómegállapítás, azonban a korábbi évek gyakorlatával egyezően a munkáltatója továbbra is összegyűjtheti az Ön 1+1 %-os nyilatkozatát. Amennyiben munkáltatója útján rendelkezik adója 1+1 %-áról, akkor azt részére legkésőbb 2018. május 10-éig lezárt borítékban leadva teheti meg. (Fontos, hogy a lezárt borítékon a leragasztás helyén, továbbá a kísérőjegyzéken rajta legyen az aláírása!)Fontos, hogy a 2018. május 22-ei határidő jogvesztő. Ez azt jelenti, hogy ha ezt követően rendelkezik befizetett személyi jövedelemadója 1+1%-áról, a rendelkezése érvénytelen és késedelmét igazolási kérelemmel sem mentheti ki.Azt, hogy az idén megjelölt kedvezményezett(ek) részesült(ek)-e a felajánlott 1(+1)%-os összeg(ek)ből, jövő év januártól a NAV honlapján megtekinthető.Amennyiben elektronikus tárhellyel (2) rendelkezik, elektronikus úton tájékoztatjuk a felajánlott összeg kiutalásáról.Az 1+1%-ról rendelkező nyilatkozatán jelezheti azon döntését is, hogy nevét és elérhetőségét (postai, illetve elektronikus levelezési címét) az Ön által kedvezményezettként feltüntetett civil szervezettel közölje a NAV. Az adatkezelési hozzájárulás és az adatok feltüntetése a rendelkező nyilatkozaton önkéntes, nem feltétele az érvényes rendelkezésnek.Felhívjuk a figyelmét, hogy a 2018. évben benyújtott, bevett egyház technikai számára szóló nyilatkozatát újabb nyilatkozat beadásáig, vagy a nyilatkozat visszavonásáig a 2018. évet követő években is figyelembe veszi a NAV.A 2018. évben tett, módosításig vagy visszavonásig figyelembe vehető egyházi nyilatkozat legkorábban a 2019. évben módosítható vagy vonható vissza.______________________1.Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz tartozó tárhelyen (KÜNY) keresztül (korábbi nevén ?ügyfélkapus tárhely?) 2.KÜNY tárhely (korábbi nevén ügyfélkapus tárhely)

5 millió forintig adómentesen támogatható a dolgozó lakásvásárlása

A vállalkozások 5 millió forintig adómentesen támogathatják dolgozóik lakáshitel törlesztését, lakás vásárlását, építését, bővítését, korszerűsítését vagy akadálymentesítését. Az akár havi 83 ezer forintos juttatás cafeteria elemként is választható - közölte Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára.Az adómentes támogatást a lakáshitel törlesztése mellett új vagy használt lakás vásárlására, építésére, korszerűsítésére, akadálymentesítésére és legalább egy lakószobával történő bővítésére is fel lehet használni. A munkáltató a lakás értékének 30 százalékát, öt év alatt maximum 5 millió forintot adhat ilyen támogatásként adómentesen.Ahol a munkáltató a cafeteriarendszerben biztosít dolgozó számára a béren túl is különféle juttatásokat, ott, mivel jellemzően az év elején kell dönteni, az érintetteknek érdemes megfontolni a lakáscafeteria választását. Nagyon kedvező lehetőség az adómentesen adható lakáscafeteria, hiszen a juttatást egy az egyben, mindenféle levonás nélkül kapja meg a munkavállaló, ugyanis semmilyen közterhet nem kell fizetni utána.2016 nyarától még kedvezőbbek lettek a feltételek. Azóta már arra lakásra is igénybevehető a támogatás, ahol a szobaszám egy-két együttlakó családtag esetén nem haladja meg a három szobát, három-négy ember esetén pedig a négy szobát. Ezen felül minden további ember esetén egy lakószobával nő a méltányolható méret maximális értéke.Az adóhivatalhoz beérkezett adatok szerint 2016-ban a lakáscafeterianak köszönhetően 41 ezer munkavállaló csökkentette összességében 18 milliárd forinttal lakáscélra felvett hitelét - mondta Tállai András.

NGM: júliustól indul az online számlázás

Idén július elsejétől élesben indul a gazdaságfehérítés újabb eszköze, az online számlázás, a kormány több mint egy éves felkészülési időt biztosít az átállásra, amelyhez az adóhivatal minden segítséget megad - hívta fel a figyelmet a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).A tárca közleményében közölte, hogy szerdától tette hozzáférhetővé a számlázó szoftverek fejlesztőinek szóló és az informatikai részleteket pontosan meghatározó leírásokat. Ezek a fejlesztőket segítik, hiszen a számla kiállítójánál az adatszolgáltatást a program automatikusan végzi, az a vállalkozóknak semmilyen plusz munkát nem jelent.Az NGM szintén szerdától tette elérhetővé rendeletének tervezetét, amelyet a közösségi szabályok alapján a kötelező 3 hónapos notifikációs eljárást követően hirdethetnek ki, így a vállalkozók számára egyúttal felkészülési időt is jelent.A kormány a július elsejei indulással a kötelező három hónapos felkészülésnél is jóval hosszabb időt biztosít a vállalkozásoknak és a szoftver fejlesztőknek, hogy az új szabályoknak meg tudjanak felelni - tették hozzá.Közölték: az online számlázás nemcsak a gazdaság fehérítésére alkalmas, hanem jelentősen csökkenti a vállalkozások adminisztrációs terheit is. Sőt a gazdálkodók a NAV egy újabb szolgáltatását is igénybe vehetik majd: lekérdezhetik az összes, adatszolgáltatással érintett számlájukat, így például partnereik számláit is megnézhetik, persze csak azokat, amelyeknél ők voltak a vevők.Azokról a számlákról kell július 1-jétől a számlázó programoknak online adatot küldeniük az adóhivatalba, amelyeken az áthárított általános forgalmi adó összege legalább 100 ezer forint. Legkésőbb a kiállítás utáni napon a kézi számla adatait is továbbítani kell, ha az áfa összege eléri vagy meghaladja a félmillió forintot. Ha félmilliónál kevesebb a számlában szereplő áfa, akkor pedig legkésőbb a kiállítást követő ötödik napon kell rögzítenie ezeket az adatokat az adózónak.A tárca közleménye emlékeztet: az Európai Bizottság tanulmánya szerint fele akkora volt 2015-ben az adóelkerülés Magyarországon, mint a régió országaiban. Amíg Magyarországon az adórés - a várt és a ténylegesen beszedett áfa közti különbség - 13,7 százalék, addig a régiós átlag 25,5 százalékos. Az online számlázás bevezetésével 2018-ra akár 10 százalék alá is csökkenhet az adóelkerülés mértéke.A gazdasági tárca rendelettervezete az alábbi linken érhető el: http://www.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/parlamenti-allamtitkarsag/hirek/juliustol-indul-az-online-szamlazas.

A munkavállalók szívesen választanák a cafeteriában az egészségbiztosítást

A következő napokban kell dönteniük a munkavállalóknak a munkáltatójuk által ajánlott idei cafeteria-csomagjukról, az Union Biztosító 1300 fős, reprezentatív felmérése szerint a 25-55 év közötti korosztályból jelenleg a lakosság mindössze 12 százaléka kap a cafeteriában egészségbiztosítást, noha 46 százalékuk élne ezzel a lehetőséggel.Az Union felmérése szerint az embereknek csupán a 15 százaléka rendelkezik privát egészségbiztosítással, ugyanakkor egy általános szolgáltatási kört kínáló, havi 5-6 ezer forintos díjjal futó egészségbiztosítás iránt a megkérdezettek 28 százaléka érdeklődik. Cafeteriával finanszírozva már a megkérdezettek 46 százaléka mond igent egy ilyen szolgáltatásra, ha pedig cafeterián felül a munkáltató finanszírozná, akkor az érdeklődők aránya csaknem eléri a 60 százalékot."Tavaly a munkáltatók átlagosan havi bruttó 26 ezer forintos cafeteria-keretet bocsátottak a munkavállalóik rendelkezésére, ennek kevesebb mint ötödéből elérhetőek a színvonalas egészségbiztosítási szolgáltatások, például a várakozási idő nélküli járóbeteg-ellátás, diagnosztikai és laborvizsgálatok, illetve az egynapos műtéti beavatkozások betegút-szervezéssel és nonstop tanácsadással" - fejti ki Zsolnai Gábor, a biztosítócég vállalati egészség- és személybiztosítási igazgatója a közleményben.Rámutatott: az egészségbiztosítás ráadásul adózási szempontból is az egyik legkedvezőbb juttatási elem, mivel semmilyen adó-, illetve járulékvonzata nincs, vagyis ebben az esetben a bruttó összeg egyben a nettó is.A felmérés adatai azt mutatják, hogy az egészségbiztosítások iránt leginkább a felsőfokú végzettséggel rendelkező budapesti férfiak érdeklődnek. Teljesen egyöntetű és pozitív fogadtatása van ugyanakkor a biztosítások családi kiterjesztésének, ha egészségbiztosítást kötne a munkáltató a megkérdezett részére, a válaszadók 96 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ez ne csak az ő számára, hanem a házastársának, illetve a gyermekeinek is nyújtson szolgáltatást.Az Union felmérése szerint a 25-55 év közötti munkavállalók 65 százaléka kap a munkahelyén béren kívüli juttatást. Az 500 főnél nagyobb létszámú vállalatoknál a dolgozók 90 százaléka részesül cafeteriában, ám még a maximum 10 fős cégeknél dolgozók 37 százaléka is élhet ezzel a lehetőséggel - derül ki a biztosítócég felméréséből.

Idén már a munkáltatók helyett is a NAV számol

2018-ban a személyijövedelemadó-bevallás tervezetét azoknak is automatikusan, külön kérés nélkül elkészíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, akik korábban munkáltatójuktól kérték az adómegállapítást. A munkavállalóknak idén januárban már nem kell nyilatkozniuk arról, kérik-e, hogy munkáltatójuk készítse el szja-bevallásukat, mert megszűnt a munkáltatói adómegállapítás. A NAV számukra is összeállítja a 2017-re vonatkozó szja-bevallási tervezetet. Ehhez semmilyen kérelmet nem kell benyújtani. A tervezet, akár az adózó közreműködése nélkül is ? ha nincs szükség kiegészítésre, javításra ? 2018. május 22-én érvényes személyijövedelemadó-bevallássá válik. Az elkészített adóbevallási tervezeteket a NAV 2018. március 15-től az Ügyfélkapun keresztül elektronikus formában elérhetővé teszi. Akinek nincs ügyfélkapuja, 2018. március 19-ig kérheti a tervezet postázását levélben, SMS-ben (06-30/344-4304) vagy a NAV honlapján elérhető űrlapon, formanyomtatványon (BEVTERK), továbbá telefonon, a 1819-es hívószámon, valamint az ügyfélszolgálatokon. Az SMS-ben az SZJA rövidítés mellett az adóazonosító jelet és a születési dátumot kell elküldeni ebben a formában: SZJAszóközadóazonosítójelszóközééééhhnn Az szja 1+1 százalékának felajánlásáról a korábbi évekhez hasonlóan, idén is lehet elektronikusan és papíron is rendelkezni. Aki maga szeretné szja-bevallását elkészíteni, a NAV honlapján, illetve ügyfélszolgálatain már most elérheti a 17SZJA nyomtatványt. Az új webes kitöltő felület 2018. január 8. óta elérhető a NAV honlapjáról (www.nav.gov.hu/szja/szja), illetve a kormányzati portálról (www. magyarorszag.hu).

Támogatásra pályázhatnak előadó-művészeti szervezetek

Több mint másfél milliárd forintra pályázhatnak 2018-ban a nyilvántartásba vett, kiemelt vagy nemzeti minősítéssel nem rendelkező színházak, táncegyüttesek, illetve zenekarok és énekkarok működésük és szakmai programjaik megvalósításának támogatására.A színházak és táncegyüttesek számára 1 milliárd 110 millió forint, a zenekarok és énekkarok számára pedig 154 millió forint áll rendelkezésre - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkársága.A pályázatokról szóló döntést az államtitkár hozza meg az általa felkért szakértői kuratóriumok véleményének figyelembevételével, illetve az előadó-művészeti bizottságok döntési javaslata alapján.A színházak és táncegyüttesek február 16-ig, a zenekarok és énekkarok február 19-ig nyújthatják be pályázataikat.

Indul az MFB nemzeti gépfinanszírozási programja

Indul a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nemzeti gépfinanszírozási programja, a kedvezményes kamatozással igényelhető hitel- és lízingprogramok kerete 80 milliárd forint, amelyből mezőgazdasági gépek gyártására, forgalmazására, vásárlására lehet igényelni- közölte az MFB hétfőnA bank közleményében hangsúlyozza: a program célja, hogy kedvező kamatozású és feltételrendszerű finanszírozási lehetőséget nyújtson mezőgazdasági gépek gyártásával, forgalmazásával foglalkozó cégeknek, valamint a kis és középvállalkozási (kkv) kritériumoknak megfelelő vállalkozásoknak mezőgazdasági gépek vásárlására.A közlemény részletezi, hogy a Mezőgazdasági Gépgyártó- és Forgalmazó Finanszírozási Hitelprogram 30 milliárd forintos keretet biztosít a Magyarországon bejegyzett székhellyel, vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel, telephellyel rendelkező mezőgazdasági gépgyártók gyártókapacitásának fejlesztésére, az értékesítésük bővítésére, a forgalmazás elősegítésére.A futamidő beruházási hitel esetén legfeljebb 15 év, forgóeszköz-, illetve készletfinanszírozó hitel esetében pedig legfeljebb 6 év. Hitelfelvevőnként minimum 150 millió forint, maximum 3 milliárd forint igényelhető, saját erő pedig csak beruházási hitel igénylése esetén szükséges, melynek mértéke minimum 10 százalék.A Mezőgazdasági Vevőfinanszírozási Hitelprogram és a Mezőgazdasági Vevőfinanszírozási Zárt Végű Pénzügyi Lízing Program együttes keretösszege 50 milliárd forint.A konstrukciók olyan új mezőgazdasági gépek beszerzését finanszírozzák kedvező feltételekkel, amelyeket Magyarországon bejegyzett székhellyel, vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel, telephellyel rendelkező mezőgazdasági gépgyártó állított elő, és maga, vagy a vele szerződésben lévő gépkereskedő értékesít.A futamidő akár 7 év is lehet, a finanszírozási összeg minimum 1 millió forint, maximum 100 millió forint - írja közleményében az MFB.A nemzeti gépfinanszírozási program termékeinek értékesítésére az MFB a Regionális Fejlesztési Finanszírozó Zrt.-vel kiemelt közvetítői szerződést kötött

Változott a bizonyítással járó költségek szabályozása a polgári eljárásokban

Megváltozott a bizonyítással járó költségek előlegezésének és viselésének szabálya a január 1-jén életbe lépett új polgári perrendtartás (pp) nyomán.A Fővárosi Törvényszék honlapján olvasható közlemény szerint a perben a bizonyítással járó költségeket - például a bizonyítással összefüggő fordítási és tolmácsdíjakat - a bizonyító félnek kell megelőlegeznie. Bizonyító fél pedig az, akinek érdekében áll, hogy a perben jelentősnek számító tényeket a bíróság valósnak fogadja el.A kirendelt fordítónak a bizonyítással nem összefüggő alkalmazásával vagy a bírósági irat bizonyítással nem összefüggő külföldi kézbesítésével járó költséget a felperesnek kell előlegeznie. Az ügygondnok díját előzetesen letétbe kell helyezni. Ezt a díjat annak a félnek kell megelőlegeznie, aki az ügygondnok kirendelését kérte, illetve akinek perbeli cselekménye folytán a kirendelés szükségessé vált. Az új rendelkezések szerint a költségmentesség és a költségfeljegyzési jog az ügygondnoki díj előlegezésére nem terjed ki.A végrehajtói kézbesítés díjának megelőlegezése az annak teljesülésében érdekelt fél kötelessége. A költségeket általában az érintett félnek kifejezetten fel kell számítania és okirattal igazolnia, a bíróság hivatalból nem veszi figyelembe a perköltséget.A perköltségviselés fő szabálya szerint a pervesztes téríti meg a nyertes perköltségét, saját költségeit pedig maga viseli. Ha a felek egyezséget kötnek, a megállapodásukban megjelölt fél téríti meg a költségeket.Az új polgári perrendtartással kapcsolatban az Országos Bírósági Hivatal és a törvényszékek honlapjain az érdeklődők közérthető tájékoztatást kaphatnak a legfontosabb változásokról, többek között az alábbi linken: birosag.hu/uj-eljarasi-kodexekrol-tudni-kell és fovarositorvenyszek.birosag.hu/20171220/uj-polgari-perrendtartas.

július 1-től ki kell építeni az online számlázás rendszerét

Július 1-től minden adózónak és vállalkozásnak olyan számlázó rendszerrel kell rendelkeznie, amely az interneten keresztül folyamatos kapcsolatban áll a Nemzeti Adó és Vámhivatallal (NAV).Az online számlázási rendszerbe azoknak a számláknak kell minden adatát rögzíteni, amelyeknek áfa tartalma meghaladja a 100 ezer forintot, a számla nettó értéke ez esetben körülbelül 370 ezer forint.Az online számlázi rendszer segítségével a NAV le tudja ellenőrizni a vevők áfa-bevallását, és abban az esetben, ha valaki áfát igényel vissza, az adóhatóság azt is meg tudja vizsgálni, hogy a vevők csak olyan számla után igénylik-e vissza az áfát, amelyet az eladó be is fizetett. Ez a fejlesztés is a gazdaság fehéredését szolgálja.

Január 31-ig lehet pályázni a gasztronómia népszerűsítését célzó támogatásra

Január 31-ig lehet pályázni a magyar gasztronómia népszerűsítését célzó vissza nem térítendő támogatásra március 31-ig megvalósuló események, rendezvények és konferenciák támogatására - hívta fel a figyelmet az Agrármarketing Centrum (AMC) szóvivője pénteken.Végváriné Henter Lilla elmondta: olyan helyi, regionális vagy országos rendezvények és konferenciák támogatására lehet pályázni, amelyek kapcsolódnak az agráriumhoz.A támogatás a rendezvények szervezésén túl, könyvek, kiadványok kiadását is szolgálhatja.Egy jelentkező több pályázatot is benyújthat.Események szervezéséhez egymillió és ötmillió forint közötti összeget, konferenciákra és könyvkiadásra pedig 500 ezer és egymillió forint közötti összeget lehet kérni - mondta az AMC szóvivője.

<<< Előző 10 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 Következő 10>>>