aktualitások
Adókorrekt Könyvelőiroda
NAV ONLINE SZÁMLA ADATSZOLGÁLTATÁS 2020/07/01-TŐL
2020 / 06 / 17

Közeleg a határidő!

A 2020/07/01-től életbe lépő törvényi szabályozás szerint csaknem minden kibocsátott számla tartalmáról a NAV online számla felületén (onlineszamla.nav.gov.hu) adatszolgáltatást kell teljesíteni .

Kire vonatkozik az adatszolgáltatás?

  • Mindenkire, aki számlát bocsát ki, akkor is ha a számla kibocsátója áfa mentes adóalany

Mely számlákat érinti az adatszolgáltatás?

Összeghatártól függetlenül (!) a belföldi adóalanynak kibocsátott számlákat, függetlenül attól, hogy azon adómentes vagy fordított adós tétel kerül kiszámlázásra. Tehát a magánszemély részére kiállított számlák esetében nem kell adatot szolgáltatni.

Milyen határidő áll rendelkezésre?

A kibocsátástól számított 4 napon belül (500000 ft-ot meghaladó áfa tartalom esetén 1 napon belül) kell az adatszolgáltatást megtenni.

Amennyiben a számlázás számlázó program használatával, ingyenes online felületen vagy a nav online számla rendszerében történik, akkor a program automatikusan elvégzi az adatszolgáltatást. Ehhez a programban be kell állítani az online regisztráció alkalmával kapott azonosítókat. A beállításokkal kapcsolatban a számlázó program készítői tudnak segítséget nyújtani.

Az onlineszamla.nav.gov.hu felületen a regisztrációt el kell végezni! E nélkül sem manuális, sem automatikus úton nem lehet az adatszolgáltatást rögzíteni.

A regisztráció lépései:

  1. regisztrálni kell az online rendszerben: https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start
  2. a regisztrációt követően belépve a felületre az „új felhasználó” gombra kattintva létre kell hozni egy technikai felhasználót, itt kell megadni a vállalkozás adatait
  3. a létrehozott technikai felhasználóhoz egyedi XML kulcsot kell generálni
  4. ezzel képződnek különböző technikai azonosítók (felhasználónév, jelszó, XML aláírókulcs, XML cserekulcs) amiket szükséges a számlázó rendszerekbe megadni, hogy tudjon a számlázó a nav rendszerével kommunikálni.

A irodánk szolgáltatása az online adatszolgáltatásra nem terjed ki egyrészt a határidő rövidsége miatt, másrészt amiatt, hogy meghatalmazás útján az adatszolgáltatás nem végezhető el.

Amennyiben a számlázást számlázó program használatával vagy online felületen keresztül végzik, az adatszolgáltatás- az egyszeri regisztrációt követően- automatikus. A kézzel kiállított számlák adattartalmát manuálisan kell rögzíteni az online felületen, melynek elmulasztása bírságot vonhat maga után! Vannak olyan vállalkozások, ahol már elektronikusan történik a számlázás, de az eddigi szabályok szerint nem bocsátottak ki olyan számlát, amelyről adatot kellett szolgáltatni, mert nem érte el az értékhatárt.. Felhívjuk a figyelmet, hogy a nav online számla felületén el kell végezni a regisztrációt és a számlázó programban rögzíteni kell az adatokat.

A pénztárgépet használóknál, amennyiben számla kerül kiállításra a számláról akkor is adatszolgáltatást kell adni, ha ez beütésre kerül a pénztárgépbe!

Adószám feltüntetése a számlán!!

 Az adatszolgáltatáshoz elengedhetetlen, hogy a partner adószáma rendelkezésre álljon, ezért azt minden számlázáskor fel kell tüntetni! Nem elég az első nyolc számjegy, a teljes adószámot kell rögzíteni.

A nav.gov.hu oldalon a friss információk menüpont alatt megjelent egy leírás a fentiekről „A számla-adatszolgáltatás 2020. július 01-től alkalmazandó szabályai” címmel, melyből bővebben is lehet informálódni.